Statki autonomiczne i bezzałogowe systemy morskie i powietrzne w Szczecinie
10 grudnia odbyła się kolejna międzynarodowa konferencja szkoleniowa w ramach Security Forum Szczecin poświęcona bezzałogowym systemom powietrznym, morskim i statkom autonomicznym pod patronatem Sejmowej Komisji Obrony Narodowej i Ministerstwa Przedsiębiorczości i Technologii we współpracy z 12 Bazą BSP w Mirosławcu. Konferencję otworzył poseł Sylwester Chruszcz wiceprzewodniczący Sejmowej Komisji Infrastruktury.
Celem konferencji było promowanie roli i znaczenia systemów bezzałogowych w wymiarze nie tylko stricte militarnym, ale także w odniesieniu do różnorodnych zadań, związanych z ochroną obiektów strategicznych w czasie pokoju, konfliktu asymetrycznego, czy wreszcie tzw. wojny hybrydowej i wykorzystaniem technologii bezzałogowych przez sektor przemysłowy, morski i służby państwowe. Tematyka obejmowała m. in. prezentację statyczną technologii, planów ich rozwoju i wykorzystania w sektorze cywilnym jak i Siłach Zbrojnych oraz na rzecz wzmocnienia służb państwowych.
Dowódca 12 Bazy BSP w Mirosławcu pułkownik Łukasz Andrzejewski stwierdził w swoim wystąpieniu, że już wobec szybkiego rozwoju technologii bezzałogowych najwyższy czas powołać specjalny zarząd w Sztabie Generalnym, który będzie się i zajmował ich wdrażaniem w Siłach Zbrojnych. Z kolei Tomasz Mosiej przedstawiciel Asseco stwierdził podczas wystąpienia, że największym zagrożeniem dla bezpieczeństwa użytkowników systemów bezzałogowych jest korzystanie z systemów bezzałogowych produkcji chińskiej bez wymiany oprogramowania przecz o zebrane informacje mogą trafiać w niepowołane ręce.
W wydarzeniu udział wzięli przedstawiciele największych polskich firm, przedstawiciele sektora infrastruktury krytycznej jak i służby odpowiedzialne za jej bezpieczeństwo, ale także przedstawiciele środowiska naukowego z Akademii Morskiej w Szczecinie.
Konferencja szkoleniowa zgromadziła ponad 80 specjalistów z całego kraju , ale także z Wielkiej Brytanii. W wydarzeniu wzięli udział przedstawiciele producentów systemów bezzałogowych jak Enamor , Asseco, UAVS Poland , Polska Grupa Zbrojeniowa , czy Thales , ale także przedstawiciele potencjalnych użytkowników z Terminala LNG ze Świnoujścia , Naftoportu z Gdańska , Urzędy Morskie z Gdyni, Słupska i Szczecina , specjaliści od spraw bezpieczeństwa z portów w Gdyni i Szczecinie i Generalnej Dyrekcji Dróg i Autostrad , a także 12 Dywizji Zmechanizowanej i Państwowej Straży Pożarnej i Policji.