W Szczecinie o Marynarce Wojennej - Nobilis Media

Szukaj
Idź do spisu treści

Menu główne:





W Szczecinie o Marynarce Wojennej



Wkrótce ma być wybrany dostawca okrętów podwodnych dla polskiej marynarki wojennej. O taki kontrakt zabiegają trzy koncerny: francuski, niemiecki i szwedzki. Według posła Michała Jacha (PiS), przewodniczącego Sejmowej Komisji Obrony Narodowej, wszystkie mają równe szanse. Mówił o tym 18 grudnia podczas debaty z cyklu Safety Forum Szczecin, zorganizowanej już po raz siódmy przez think tank Nobilis Media. Debata połączona była ze spotkaniem wigilijnym i wręczeniem po raz pierwszy nagród Nobilisy. Przyznano je w trzech kategoriach. Statuetkę Nobilis 2017 w kategorii Człowiek Roku otrzymał poseł Michał Jach. Dziennikarzem Roku został red. Dariusz Bohatkiewicz z TVP, 2 , a Firmą Roku – szczecińska spółka Autocomp Management.

Tematyka została zdominowana przez sprawy związane z zagrożeniami na flance wschodniej NATO na Morzu Bałtyckim, systemami zabezpieczającymi morskie obiekty strategiczne i infrastrukturę nadbrzeżną oraz z kierunkami rozwoju nowoczesnych bezzałogowych statków latających o tym przeznaczeniu. W swoim wystąpieniu kmdr Krzysztof Zdonek rozwiał złudzenia odnośnie zdolności sił koalicyjnych – Polski i krajów bałtyckich – do obrony przed ewentualną agresją ze strony Federacji Rosyjskiej na naszym akwenie. W ocenie dowódcy 8. Flotylli Obrony Wybrzeża w Świnoujściu, jesteśmy w tym względzie zdani na wsparcie Sił Odpowiedzi NATO. Nie jest przy tym tajemnicą, że mimo słabego stanu naszej floty wojennej, to Litwa, Łotwa i Estonia stanowią najsłabsze ogniwa tego sojuszu.

Natomiast Maciej Rek, prezes Zarządu Enamor Sp. z o.o. i Andrzej Kilian, prezes Zarządu Ośrodka Badawczo-Rozwojowego Centrum Techniki Morskiej S.A., przedstawili osiągnięcia swoich przedsiębiorstw w zakresie opracowywania systemów ochrony infrastruktury krytycznej – morskiej i nadbrzeżnej, ale nie tylko. Z obu wystąpień płynie wniosek, że optymalny system łączy w sobie czujniki różnego rodzaju i działania oraz je integruje, uzyskując syntetyczną informację dla użytkowników, a nawet zdolność do działania automatycznego w obliczu zagrożenia. W tej kwestii jest wciąż w Polsce wiele do zrobienia, bo obecnie działające systemy są dalekie od doskonałości i niepełne, a skutki ataku na rafinerię czy gazo-port odczuje cała nasza gospodarka.

Dokonania krajowe w tej dziedzinie są spore. Niestety, obaj prelegenci nie ukrywają, że kompleksowe systemy ochrony do tanich nie należą. Część przemysłową objęła też wystąpienia Krzysztofa Śmierciaka, dyrektora ds. rozwoju Wtórplast Group S.A. i Stanisława Augusta, dyrektora handlowego Autocomp Management Sp. z o.o. Pierwsza prezentacja dotyczyła bezzałogowców latających przeznaczonych do rozpoznania i wyposażonych w kamery hiperspektralne, zaś druga – systemów automatyki oraz symulatorów dla Marynarki Wojennej.

– Polskie stocznie będą miały bardzo duży udział procentowy w budowie okrętów podwodnych – zapowiedział Cezary Cierzan z Biura Platform Morskich Polskiej Grupy Zbrojeniowej, który był jednym z prelegentów debaty pn. „Marynarka Wojenna RP organizacyjne, przemysłowe i technologiczne wyzwania”.

Przypomniał, że jest trzech potencjalnych dostawców: szwedzki SAAB, niemiecki tkMS i francuska Naval Group (dawniej DCNS). Jego zdaniem, są duże szanse, że część produkcji związana z budową okrętów podwodnych będzie ulokowana w Szczecinie. W związku z tym będą potrzebne pewne inwestycje w stoczniowych spółkach na Pomorzu Zachodnim.

– Na pewno jakaś infrastruktura dodatkowa w tym celu będzie musiała zostać wytworzona, aczkolwiek mając w posiadaniu trzy stoczniowe spółki z tego rejonu, widzimy potencjał na wykorzystanie również infrastruktury istniejącej – zaznaczył. – Liczymy na decyzje do końca roku, a jeśli nie, to w pierwszym kwartale następnego. Dobrze wiemy, że marynarka wojenna tych okrętów potrzebuje, a PGZ i nasze stocznie – pracy.

Do PGZ należą Morska Stocznia Remontowa „Gryfia”, Szczeciński Park Przemysłowy (Stocznia Szczecińska) oraz ST3 Offshore. 

Poseł Jach potwierdził, że jest determinacja, aby jeszcze w tym roku wybrać dostawcę okrętów podwodnych.

– Oczywiście, trzeba mieć świadomość, że wybór dostawcy dopiero rozpoczyna negocjacje, które są niezwykle skomplikowane i czasochłonne – zastrzegł. – Ale mam nadzieję, że ta decyzja zostanie podjęta, bo to jest niezwykle istotne i naprawdę pilnie potrzebne naszej ojczyźnie.

Dodał, że Szczecin jest brany pod uwagę jako miejsce części procesu produkcyjnego, choć niekoniecznie budowy kadłubów okrętów.

– Ważne, żeby nasze stocznie zyskały nową zdolność, bo przecież budowa okrętów to jest tylko etap – podkreślił. – Później te okręty w procesie eksploatacji bez przerwy potrzebują modernizacji, obsługi, napraw, remontów, najróżniejszych czynności, powodujących to, że po ich zakupie stocznie będą miały przez wiele lat ciągłe zamówienia.




Kmdr por. rez. Artur Bilski
Prezes Zarządu think tanku Nobilis Media





tel. kom.: 512 488 229 NIP: 851-310-21-12 e-mail: biuro@nobilismedia.pl |nobilismedia.pl

NASZYMI PARTNERAMI SĄ:                                               


Szybki kontakt:

tel. 512 488 229

e-mail: biuro@nobilismedia.pl


Numer konta do zamówień:

Nazwa banku: BNP PARIBAS BANK POLSKA
79 1600 1260 0004 0907 3757 5001


Dane kontaktowe:
Nobilis Media sp. z o.o.

ul. Kopańskiego 19/21. 71-050 Szczecin

NIP: 8513102112

 
Wróć do spisu treści | Wróć do menu głównego